بازی شلم چیست؟ در اینبخش آموزش بازی شلم را مرور می کنیم. شلم یک بازی کارتی ایرانی اسـت کـه شهرت بالایی دارد در کشور های خارجی هم این بازی را بـه نام شلم می شناسند. بازی شلم شباهت بسیار زیادی بـه بازی حکم دارد، شلم طبق معمول بـه صورت چهار نفره بازی می شود، در ادامه این مطلب بـه طور کامل با نحوه بازی شلم و قوانین و امتیازات ان آشنا خواهیم شد. با سایت فوتبال 91 همراه باشید.
شلم یا روک یکی از بازیهای پاسور اسـت کـه بعد از حکم، محبوب ترین بازیهای ورق اسـت کـه معنی ان گرد آوری تمام برگ هاي بازی اسـت. هدف این بازی رسیدن بـه امتیاز توافق شده کـه طبق معمول 1165 میباشد، زودتر از حریف اسـت. شلم یک بازی در اصل چهار نفره هست کـه میشود آن را سه یا دونفره هم بازی کرد.
این بازی، ورژن پیشرفته بازی حکم محسوب میشود و طبیعتا دارای هیجان و ظرافت بیشتری هم هست. لذا برای بازی شلم حتماً بایستی بازی حکم رو بلد باشید چراکه قوانین بازی و سر کردن ورق ها در ان کاملا مشابه حکم هست با این تفاوت کـه امتیاز شماری در ان اهمیت زیادی دارد ودر خواندن دست ها باید دقت ویژه اي را بخرج داد. شلم یک بازی در اصل چهار نفره هست کـه می شود آن را سه یا دو نفره هم بازی کرد.
یکی از مواردی کـه برای این بازی ضروری اسـت، این اسـت کـه در ابتدا باید بر روی یک برگهي کاغذ، یک جدول سه ستونی کشیده شود تا حساب امتیازها بـه درستی لحاظ شود. هر یک از ستونهاي چپ و راست بـه دو تیم اختصاص خواهد یافت ودر ستون میانی نیز امتیازاتی نوشته خواهد شد کـه هر بازیکن در ابتدای بازی ان را “تعهد” یا “اعلان” خواهد کرد. این بازی دارای چهار قسمت اصلی و بنیادی اسـت.
مقاله مرتبط: آموزش بازی پاسور آرزو + قوانین و نکات برد قطعی
نخستین مرحله در بازی شلم این اسـت کـه بـه روش دلخواه یا بـه روش مورد قبول تمام اعضای گروه، یک نفر مسئول توزیع کارتها شود. البته بعد از هر دست بازی، وظیفهي توزیع کارتها بـه نفر سمت راستی فرد قبلی انتقال خواهد یافت ودر نهایت نیز بعد از چهار دست بازی، هر بازیکن حداقل یکبار دست داده اسـت. فردی کـه دست میدهد باید بـه این ترتیب عمل کند:
ابتدا 12 کارت بـه نفر راست، 12 کارت بـه نفر روبهرو، 12 کارت بـه نفر سمت چپ، چهار کارت بر روی زمین قرار دهد طوری کـه بـه روی پشت باشد ودر نهایت 12 کارت نیز بـه خود اختصاص دهد. «البته توجه داشته باشید کـه گذاشتن 4 کارت بر روی زمین، بـه زمان و نوبت خاصی تعلق ندارد و فرد مسئول توزیع کارت می تواند بـه دلخواه خود پس از نفر دوم، سوم و یا چهارم، چهار کارت را بـه پشت بر روی زمین بگذارد.»
دراین قسمت و پس از دست دادن، هر بازیکن باید با توجه بـه کارتهایي کـه دارد، مقدار امتیازی کـه می تواند در بازی کسب کند را بـه اصطلاح “اعلان” کند. لازم بـه ذکر اسـت کـه کسی کـه بیشترین امتیاز را اعلان کند، حاکم خواهد شد. درصورت وجود جوکر دراین بازی، کل امتیازات 200 ودر غیر این صورت، 165 خواهد بود. طبق معمول حرفهايها از جوکر دراین بازی استفاده میکنند. امتیازات کارتها نیز بـه این شرح اسـت:
بردن هر دست بازی 5 امتیاز
هر کارت 5 لو 5 امتیاز
هر کارت 10 لو 10 امتیاز
هر کارت تک 10 امتیاز
مقاله مرتبط: آموزش بازی پاسور امپراطور + نکات برد تضمینی در بازی ورق امپراطور
جوکر قرمز 20 امتیاز
جوکر سیاه 15 امتیاز
پس از تعیین حاکم، او باید با یار خود امتیاز اعلان شده را کسب نماید ودر صورت موفقیت، امتیاز کسب شده بـه او تعلق خواهد گرفت. بازی نیز تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد کـه در نهایت یک تیم بـه امتیاز نهایی برسد. برای شروع این مرحله، نخستین فردی کـه دست گرفته اسـت، امتیازی را کـه فکر میکند می تواند کسب کند را اعلان می کند. البته توجه داشته باشید کـه این امتیاز نمی تواند زیر 100 باشد.
سپس نوبت نفر سمت راستی او میشود، این فرد اکنون دو راه در پیش دارد. یا باید امتیازی بیشتر از نفر قبلی اعلان کند یا بگوید “پاس”. کسی کـه پاس کند، دیگر نمیتواند تا پایان این دور بازی در امتیازخوانی شرکت کند. سپس نوبت نفر بعدی می شود و او هم بـه همین شکل باید عمل کند. این روند تا زمانی ادامه پیدا می کند کـه سه نفر پاس کنند و تنها نفر باقیمانده حاکم خواهد شد.
ان چهار کارتی کـه در زمان دست دادن بر روی زمین گذاشته شدند، “کارتهاي برده” نام دارند و کاربرد انها دراین اسـت کـه کمک کنند تا دست حاکم وضعیت بهتری داشته باشد. این کمک بـه این صورت اسـت کـه حاکم ان چهار کارت را برداشته و چهار کارت دلخواه را کنار میگذارد.
مقاله مرتبط: مقایسه بازی حکم و بازی شلم پاسور و (بهترین سایت شرط بندی پاسور)
حاکم پس از انجام اینکار و مرتبکردن دست خود، بـه عنوان دست اول، یک خال حکم بازی خواهد کرد کـه اینکار نیز بـه معنای تعیین حکم اسـت. در ادامه، بازی مانند بازی حکم ادامه پیدا می کند تا تمامی برگها بـه پایان برسند.
قسمت چهارم : شمارش امتیازات
در آخرین مرحله و پس از انجام بازی، بـه مرحلهي شمارش امتیازات میرسیم. دراین مرحله، با شمردن دست یک تیم «طبق معمولً تیم حریف حاکم» طبق امتیازاتی کـه قبلاً ذکر شد، امتیاز ان تیم مشخص شده و سپس ان را از 165 کم میکنیم تا امتیاز تیم حاکم نیز ارزیابی شود.
پس از این عمل، اگر تیم حاکم بـه امتیاز اعلان شده برسد و حتی ان را رد کند، همان امتیاز اعلان شده برایش لحاظ می شود. ولی اگر نتواند بـه سطح امتیاز برسد، منفی مقدار امتیاز اعلان شده را کسب خواهد کرد. در هر صورت برای تیم حریف نیز هر امتیازی کـه کسب کند، لحاظ خواهد شد. هنگام پایین بازی نیز هر تیمی کـه زودتر بـه یک امتیاز نهایی تعیینشده «طبق معمولً 1200» برسد، برندهي بازی خواهد شد.
اگر تیم حاکم موفق شود تمامی کارتها را جمع کند، طبق توافق دو تیم یا بـه اندازهي امتیازات کسب شدهي تیم حاکم بـه امتیازاتشان اضافه می شود و یا تیم حریف بـه همان اندازه، امتیاز منفی خواهد گرفت. «بدیهی اسـت کـه تیم حاکم شلم نمیشود چرا کـه در ابتدا چهار برگ را از دست خود خارج می کند.»
مقاله مرتبط: آموزش بازی پاسور ساکلا (Sakla) به زبان ساده!
اگر تیمی مدعی شود کـه میتواند تمامی امتیازات را کسب کند، بـه اصطلاح شلم خوانده اسـت. دراین حالت، اگر موفق شود، دو برابر امتیاز کل بازی «165»؛ یعنی 330 امتیاز خواهد گرفت.
ولی اگر موفق نشود و تیم حریف دستکم 5 امتیاز بگیرد، تمام امتیازات تیم باطل شده و منفی 330 امتیاز خواهد گرفت. همچنین زمانی پیش می آید کـه یک تیم بالاترین حد امتیاز، یعنی 165 را اعلان میکند، دراین صورت تیم حریف میتواند حتی پای خودرا فراتر بگذارد و شلم بخواند. یعنی 330 امتیاز اعلان کند.
درصورت توافق تمامی بازیکنان، حالتی نیز با نام کُنس وجوددارد کـه از شلم خواندن بالاتر اسـت. کُنس نیز بـه این شکل اسـت کـه درصورت اعلان ان؛ هر تیمی کـه در ان دست امتیاز بیشتری را کسب کند، برندهي بازی خواهد شد. یعنی ان دست، دست نهایی بوده و امتیازات دستهاي قبلی باطل اعلام می شوند. البته بـه یاد داشته باشید کـه خسيس طبق معمولً زمانی کـه امتیازات دو تیم بالای 1000 اسـت، اعلان می شود.
شلم دوبل همانگونه کـه از نامش پیداست، امتیازی دو برابر شلم دارد. بـه عبارت دیگر، اگر کسی شلم دوبل را اعلان کند، درصورت پیروزی 660 امتیاز ودر صورت باخت، منفی 660 امتیاز دریافت خواهد کرد. لازم بـه ذکر اسـت کـه اگر تیم حریف حتی یک دست یا 5 امتیاز هم بگیرد، تیمی کـه شلم دوبل خوانده اسـت، ان دست را باخته و منفی 660 امتیاز دریافت خواهد کرد.
اگر تیم حاکم کمتر از تیم حریف امتیاز کسب کند «یعنی کمتر از 85»؛ مشمول قانون یاسا میشود و بـه جای امتیاز تعیین شده، بـه مقدار کل امتیازات یعنی 165؛ امتیاز منفی خواهد گرفت.