دراین بـه بررسی حکم شرط بندی بین زن و شوهر خواهیم پرداخت. شرط بندی در اسلام نهی شده اسـت، اما در مواردی مثل سوارکاری و تیراندازی میتوان شرط بندی کرد. «فقط بین شرکت کنندگان». بـه همین خاطر افراد در انواع دیگر شرط بندی دچار تردید شده اند و برخی ندانسته کارهایی انجام میدهند کـه شاید جایز نباشند. یکی از این موارد شرط بستن زن و شوهر و همچنین اعضای خانواده میباشد.
قوانین و مقررات اسلام ضامن حفظ بقای جامعه و سلامت روانی ان میباشد و بـه همین جهت نیز دین اسلام بیش از هر دین و آیینی بـه زندگی اجتماعی انسان توجه بیشتری نموده اسـت. شرط بندی یکی از قواعدی اسـت کـه اسلام برای ان احکام خاصی را درنظر گرفته تا سودجویان و کلاه برداران نتوانند از ان سوء استفاده و جیب هایشان را پر از پول کنند.
سوال:
آیا شرط بندی بین زن و شوهر، والدین و فرزندان، یا شرط بندی بین فرزندان با یک دیگر، با سایر اقسام شرط بندی تفاوت دارد؟ برخی میگویند آن گونه شرط بندی ها حلال اسـت. فتوای حضرتعالی دراین زمینه چیست؟
بیشتر بخوانید: ترفند شرط بندی با 100 هزار تومان و کسب سود 10 میلیون تومان
پاسخ: «آیت الله مظاهری»
شرط بندی بین هر کس باشد حرام اسـت.
سوال:
شرط بندی بین زن و شوهر چه حکمی دارد؟
پاسخ: «آیت الله مکارم شیرازی»
جایز نیست.
سوال: پدرم می گوید شرطبندی بین زن و شوهر یا شرطبندی بین والدین و فرزندان یا شرطبندی بین فرزندان با یک دیگر، حرام نمیباشد و از حکم کلی شرطبندی و قمار «بازی با برد و باخت مالی» مستثناست. آیا صحیح اسـت؟
پاسخ: «آیت الله اردبیلی»
قمار در موارد مذکوره نیز حرام اسـت و انچه بین زن و شوهر و همچنین پدر و فرزند تجویز شده اسـت رباست نه قمار.
سوال:
شرط بندی بین زن و شوهر در مقادیر جزئی مثل «نوشابه» اشکال دارد؟
پاسخ: «آیت الله سیستانی»
شرط بندی جایز نیست.
بیشتر بخوانید: بهترین روش شرط بندی فوتبال برای برد تضمینی چیست؟
سوال:
می دانیم کـه شرط بندی حرام اسـت آیا اگر بگوییم هر کس کـه باخت مثلاً به جای پول باید چند تا صلوات بفرستد بازهم حرام اسـت؟
پاسخ: «آیت الله سیستانی»
حرام نیست.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي در پاسخ بـه استفتاءاتي احكام شرط بندي را چنين پاسخ مي دهند:
از قديم سواركاري يك ورزش پايه بودو شرط بندي در ان اشكالي ندارد. آيا امروز كه رانندگي جايگزين سواركاري شده ميتوان در ان شرط بندي كرد؟
پاسخ:
مسابقه رانندگي را نمي توان جانشين مسابقه اسب دواني كرد.
بين دو يا چند نفر، اگر تعبير بـه امثال اين الفاظ شود کـه “اگر در مسابقهء فوتبال برنده شدی من موظفم يک جزء قرآن براي اموات تو بخوانم و اگر من برنده شدم تو بايد بخواني” چنين قراري شرعاً صحيح اسـت؟
پاسخ:
اينگونه شرط صحيح نيست.
نظر بـه اينکه پيامبر اکرم شرط بندي براي تيراندازي و اسب سواري را جايز دانسته اند شرط بندي براي بازي ها و ورزش های امروزي متناسب با ان دو ورزش چه حکمي دارد؟ مانند: دارت – تيراندازي با تفنگ بادي – بيليارد – موتور سواري – رالي ماشين.
بیشتر بخوانید: رازهای برد در شرط بندی که با دانستن آنها میلیونر می شوید!
پاسخ:
در مورد وسائل سواري و سلاح هايي کـه در جنگ مي توان از ان استفاده کرد همين حکم جاري اسـت.