در این پست، درمورد شرط بندی حلال صحبت می کنیم. نوعی از شرط بندی که در اسلام حرام محسوب نشده و شرکت در آن منع قانونی هم ندارد. البته قوانین کشورهای اسلامی با یکدیگر تفاوت داشته و ما درمورد روش های شرط بندی حلال در ایران صحبت خواهیم کرد. شما می توانید به 3 روش در ایران شرط بندی کرده و مرتکب جرم نشوید. در زیر به توضیح این روش ها خواهیم پرداخت.
البته شاید در ابتدا تعجب کنید که چگونه در اسلام شرط بندی می تواند حلال باشد. باید بگوییم که در هر مسئله ای، استثناهایی هم وجود دارد. به عنوان مثال، اگر شما دارای بیماری بوده و علاج دردتان نوشیدن الکل باشد، از نظر اسلامی منعی ندارد. خب، به همین ترتیب هم در حوزه شرط بندی، استثناهایی وجود دارد که هر کدام دارای توضیحات مربوط به خودشان می باشند.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، به شرطبندی روی مسائل دفاعی ایرادی وارد ندانسته و گفته که شرط بندی روی موشک اشکالی ندارد. به گفته وی، شمشیربازی و سوارکاری نیز از استثناهای قانون مبارزه با قمارند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان اصلاح قانون مجازات اسلامی، طرحی را تصویب کردند که به موجب آن هرگونه (شرطبندی) یا (قماربازی) جرم تلقی خواهد شد.
البته در متن ماده 705 قانون مجازات اسلامی درباره این موضوع توضیحاتی آمده است. (هر شخص به هر نحوی در فضای حقیقی یا مجازی مرتکب قماربازی یا شرطبندی شود یا در بخت آزمایی شرکت نماید، علاوه بر ضبط اموال و عواید حاصل از جرم، به جزای نقدی درجه شش یا به جزای نقدی معادل ارزش یک تا سه برابر مجموع اموال و عواید ناشی از جرم هرکدام بیشتر باشد، محکوم میشود).
بیشتر بخوانید: شرط بندی چندگانه چیست؟
بر اساس تبصره 1 این ماده قانونی، (قمار بازی) به هرگونه بازی گفته میشود که طبق قواعد خاص آن بازی، بازنده یا بازندگان وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به برنده یا برندگان پرداخت می کنند. در تبصره 2 نیز درباره شرطبندی چنین آمده است:
(شرط بندی عبارت است از هر نوع مشارکت دو یا چند شخص در خصوص پیشبینی وقوع امری خاص که بازنده یا بازندگان ملزم به پرداخت وجه، مال، منفعت، خدمت یا امتیاز مالی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به برنده یا برندگان باشد). این تبصره در ادامه درباره موارد استثنا نیز توضیحاتی داده است:
(شرط بندی روی نتیجه مسابقه بین اشخاص شرکت کننده در مسابقات سوارکاری، تیراندازی و شمشیربازی و هر مسابقه ای که موجب تقویت بنیه دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی است مشمول این مجازات نیست. همچنین مسابقه با تانک و هواپیما و سایر ادوات جنگی که کاربرد نظامی و دفاعی دارد، مشمول مجازات این ماده نیست).
بیشتر بخوانید: آموزش شرط بندی در ورزش های سایبری
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نیز در یک برنامه تلویزیونی این موضوع را تایید کرده و گفته است: (شرطبندی روی مسائل دفاعی یا هر چیزی که سیستم دفاعی ما را تقویت کند اشکالی ندارد. شرطبندی روی موشک اشکالی ندارد). او درباره دیگر موارد استثنای مصوبه اخیر مجلس نیز افزوده است:
(بر اساس نص صریح فقه و روایات و مراجع، شرطبندی در شمشیربازی و سوارکاری (اعم از شترسواری و قاطر سواری) مشکلی ندارد.) وی در ادامه تاکید کرد: (خارج از این موارد که استثنا شده، شرطبندی را جرم میدانیم). در مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، هرگونه بخت آزمایی نیز جرم شناخته شده است.
بر اساس تبصره 4 این ماده قانونی، هر فردی که با یکی از اتهامهای (شرطبندی)، (قمار) و (بختآزمایی) دستگیر شود، در صورتی که این کار حرفه او نباشد و (سردستگی گروه مجرمانه سازمانیافته) را بر عهده نداشته باشد، اموال و عواید (حاصل از جرم) او ضبط می شود.
امام صادق علیه السلام فرمود: (فرشتگان به هنگام برد و باخت و قمار دور می شوند و از آن نفرت دارند. صاحب آن را لعن می کنند مگر در مسابقات اسب سواری و تیر اندازی و شتر سواری. ( منبع الفقیه ج4 ص59). فلسفه این حکم روشن است. آن به خاطر مصلحت بالاتری است که در این سه چیز وجود دارد که مصلحت آمادگی دفاعی و نظامی مسلمین است.
در حقیقت این سه ورزش اصلی ترین نیازهای امنیتی و نظامی جامعه مسلمین را تشکیل می داده است. غرض از این استثناء تشویق مسلمین به روی آوردن به ورزش های مفید بوده است که در جهاد از کارایی ویژه ای برخوردار بوده است. حال ممکن است گفته شود نتیجه قمار ایجاد هیجانات شدید روانی که عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست.
بیشتر بخوانید: 10 نکته طلایی درمورد شرط بندی آنلاین و رسیدن به پول واقعی
این که قمار رابطه مستقیم با انواع جنایات دارد و ضررهای اقتصادی غیر قابل جبرانی را بر جای می گذارد و… حال با وجود این زیان ها چگونه قمار در اسب سواری و تیر اندازی استثناء شده است. پاسخ این است که این استثناء به دلیل مصلحتی است که در این موارد وجود دارد. البته این استثناء تا زمانی است که قمار کردن در مورد مذکور به انجام جنایات و رسیدن آسیب های جدی به بدن و ضررهای اقتصادی مهلک نرسد.
نکته دیگری که هست شرط بندی در تیر اندازی و سوارکاری مختص به تیرانداز و سوارکار است. نه آن چه که در مسابقات اسب دوانی و سوارکاری امروزی رایج است که افراد ثالثی سر اسب ها یمسابقه شرط می بندند. به مقتضای این حکم که قاعده تقدیم اهم است می گوییم اگر وضو گرفتن سبب رسیدن ضرر شود باید تیمم کرد. اگر ایستاده نماز خواندن سبب ایجاد ضرر شود باید نشسته نماز خواند.
حتی اگر رفع تشنگی و گرسنگی منوط به خوردن شراب و میته باشد و جان انسان در خطر باشد، انسان می تواند به دلیل مصلحت اهم که حفظ جان است شراب و میته را در حد نیاز بخورد. بنابراین اگر قمار کردن در موارد جواز هم سبب ایجاد مفاسد غیر قابل جبران شود، جواز جای خود را به حرمت خواهد داد. اینها تمام توضیحات اسلامی درمورد استثناهای شرط بندی بودند.
در آخر هم باید بگوییم که برای مطالعه پست های بیشتر در این مورد، می توانید به مقالات پیشنهادی که در زیر ارائه داده ایم مراجعه کنید. ما صدها مقاله آموزشی کاملا رایگان را در اختیار علاقه مندان قرار داده ایم. همچنین اگر می خواهید در شرط بندی اسب سواری، تیراندازی و سوارکاری شرکت کنید، می توانید به لینک ورود به سایت که در پایین صفحه قرار داده ایم مراجعه کنید.